Historie Citrorevanche

In 2003, op slechts 17-jarige leeftijd, ondergaat Alberto Jansen in Doetinchem een ingrijpende gebeurtenis. Terwijl hij op zijn scooter van zijn werk naar huis rijdt, wordt hij vol geraakt door een auto. “Gelukkig droeg ik een helm,” herinnert hij zich. Hoewel hij geen hersenletsel oploopt, resulteert het ongeval in ernstige schaafwonden en een complexe beenbreuk. Deze breuk leidt tot een operatie, de eerste van maar liefst vijf ingrepen die Alberto in de komende jaren zal ondergaan. Tijdens dit proces blijkt dat zijn been 30 graden verkeerd is gezet. Uiteindelijk vindt hij de oplossing in de Nijmeegse Sint Maartenskliniek. “Ik heb blijvende problemen aan overgehouden,” zegt Alberto. “Ik heb artrose, en mijn rechterbeen is korter dan mijn linker.”

Eerst werkte ik nog hobbymatig in de werkplaats.

Restauratie

Tijdens zijn langdurige revalidatie krijgt Alberto de tijd om na te denken over zijn toekomst. Hij zoekt naar een carrière die niet te lichamelijk belastend is, maar wel veel vrijheid biedt en hem uitdaagt. Via een BBL-traject behaalt hij certificaten en diploma’s als lasser en CNC-frezer.

Alberto heeft altijd een passie gehad voor oude auto’s. Zijn vader, Matthijs Jansen, is plaatwerker en vervaardigt carrosserieonderdelen voor de Citroën DS in zijn bedrijf, Citroplaque. Matthijs inspireert zijn zoon om de wereld van restauratiewerk te verkennen. In het begin werkt Alberto nog hobbymatig in de werkplaats, maar al snel groeit zijn betrokkenheid.

Citroën

Sinds 2015 runt de nu 33-jarige Doetinchemmer zijn eigen bedrijf, Citrorevanche. De naam verwijst naar de tweede kans die hij heeft gegrepen. Hij huurt een werkruimte in het bedrijf van zijn vader aan de Hoekhorsterweg in Wehl. Vader en zoon delen een passie voor Citroën, met name het iconische model DS, ook wel bekend als De Snoek, dat van 1955 tot 1975 werd geproduceerd. Dit model is geliefd bij autoliefhebbers, maar helaas niet roestvrij.

 

Citrorevanche is gespecialiseerd in het fabriceren van nieuwe carrosserieonderdelen. Het plaatwerk aan de achterkant van de Citroën DS is een bijzonder kwetsbaar onderdeel. Vol trots toont Alberto in zijn werkplaats een kale achterkant van een ‘Snoek’. Maar dit is geen gestripte oldtimer; het is een compleet nieuwe achterkant die volgens de originele maatvoering door hem is vervaardigd. Dit is uniek in de autowereld, en dankzij zijn vakmanschap kunnen restaurateurs veel tijd besparen tijdens de montage.

Afspraak maken